Marturia lui Howell Harris
Marturia lui Howell Harris
15,00 Lei
- Stock: In Stock
- Model: PS002
- ISBN: 978-606-8895-70-3
Howell Harris (1714-1773) a fost unul dintre principalii lideri ai
trezirii metodiste galeze din secolul al XVIII-lea, alături de Daniel
Rowland și William Williams Pantycelyn.
În această
scurtă relatare, vedem creionat portretul unui om trimis de Dumnezeu să
predice Evanghelia „nu numai cu vorbe, ci cu putere, cu Duhul Sfânt și
cu o mare îndrăzneală”.
Truda, răbdarea,
perseverența și suferințele pe care a ales să le îndure, ne pot inspira
și provoca la o trăire costisitoare pentru Dumnezeu și, în același timp,
ne pot risipi gândurile înalte cu privire la noi înșine.
O, Domn al secerișului, ridică și în țara noastră astfel de lucrători!
Deși Îl numim pe Dumnezeu Tatăl nostru și Îl recunoaștem ca
fiind Cel ce are la dispoziție toate lucrurile și că Scriptura este
adevărată, totuși noi nu vrem să Îi dăm nici acea încredere pe care o
dăm oamenilor muritori, necredincioși.
Faptele bune
sunt bune la locul lor, dar a te bizui pe ele înseamnă idolatrie.
Adevărata mântuire este doar în sângele lui Hristos.
Apoi
sufletul meu a fost foarte înviorat de primirea călduroasă pe care am
primit-o din partea unor prieteni dragi de acolo. Nu am putut să mă
despart de ei până după ora nouă seara. Apoi am plecat și am ajuns acasă
pe la ora unu dimineața. Deși călătorisem foarte mult în ultimele opt
zile, aveam multe scrisori de scris și mai trebuia să vorbesc cu câțiva
prieteni din apropiere înainte de amiază, am fost totuși ajutat să stau
treaz toată noaptea, să citesc, să scriu și să mă rog. Domnul mi-a dat
multă putere în trup ca să vorbesc la amiază, iar seara m-a întărit din
nou să predic lângă Hay, timp de aproape două ore. De acolo am mai mers
cinci mile și am ajuns în pat în jur de ora doisprezece.
Ochii
mei s-au deschis mai mult și percepția mea spirituală a crescut, astfel
încât am înțeles taina lui Isus Hristos, care poate fi cunoscut într-un
mod mântuitor doar prin intermediul Duhului Sfânt, ca Ușă și Cale către
Dumnezeu și către Maiestatea Sa inefabilă. Prin această lumină și
experiență am fost eliberat de Vechiul Legământ și de teama lui legală
și am fost tras tot mai mult sub Legea credinței și a dragostei, în
roadele Noului Legământ și în libertatea Evangheliei – nu mă refer la
destrăbălare, întrucât crucea era grea pentru trupul meu, dar simțeam că
sufletul crește frumos sub ea.
Am observat că
mulți abuzaseră de libertatea Evangheliei, schimbând în desfrânare
harul lui Dumnezeu: am văzut mândrie spirituală între frați și faptul că
se judecau și se desconsiderau între ei. Și fiindcă ei nu cred că
există perfecțiune sau că poți dobândi o eliberare deplină de esența
păcatului, stau liniștiți sub robia mândriei, mâniei, ușurătății și a
iubirii față de lumea aceasta.
Tot timpul
irosit, toate talentele, harurile și darurile risipite, care nu sunt
folosite de Domnul și pentru El, nu sunt doar pierdute, ci și folosite
împotriva Lui.
Vedeam de asemenea foarte clar
în lucrare, o tendință de a fi pe placul oamenilor și de arăta înaintea
lumii că ești înțelept și faimos. Foarte mulți prieteni apropiați, atât
din Anglia, cât și din Țara Galilor, își pierdeau simplitatea de la
început, cu toate că numărul învățătorilor creștea zilnic. Mi-am dat
seama și de faptul că duhurile multora s-au îngâmfat și nu mai primeau
cuvinte de mustrare sau îndemnuri, deși mă numeau părintele lor, fiindcă
începusem lucrarea în această trezire din urmă, în special în cea din
Țara Galilor.
După cum am spus deja, bunul meu
Domn mi-a dat pe moment, fără a mă pregăti eu în prealabil, lumina,
exprimarea și puterea în trup de care aveam nevoie, ori de câte ori
trebuia să predic. El mi-a îngăduit să fac lucrul acesta timp de șapte
ani, cel mai mult în aer liber, indiferent de vreme, în fiecare zi (cu
foarte puține excepții), în general de trei sau patru ori pe zi și
frecvent de cinci ori pe zi: să călăresc de la opt până la douăzeci de
mile galeze (douăzeci de mile galeze sunt echivalentul a treizeci de
mile englezești) peste dealuri și prin locuri periculoase, prin furtuni,
pe gheață și zăpadă. El m-a păzit, așa încât nu am pățit niciodată
nimic, deși adesea am căzut de pe cal.
Am
observat cum, prin ceva firesc (ce părea a fi credință, smerenie,
dragoste), sufletele erau înșelate și se considerau schimbate și născute
din nou; socoteau că acceptă Evanghelia, când ei, în realitate, nu erau
nimic mai mult decât ceea ce Mântuitorul nostru a numit morminte
văruite și pereți văruiți. Natura lor era schimbată, iluminată și
influențată doar pe dinafară. Deși nu erau total lipsiți de influența
Duhului lui Dumnezeu, totuși erau bucurii și dureri pe care aceste
persoane nu le cunoșteau. Ei considerau că aceasta era credința
Evangheliei și că aveau parte de o schimbare reală, dar în final s-a
dovedit a fi doar o schimbare în firea pământească, o casă zidită pe
nisip – în timp ce dragostea de sine și duhul lumii rămâneau adânc în
inimă, iar omul cel tare și bine înarmat nu fusese scos afară niciodată,
fiindcă el încă își păstra, pe ascuns, locul în inimă, acolo unde ar fi
trebuit să fie Dumnezeu.
Așadar duhurile
acestor oameni nu fuseseră niciodată trezite de glasul lui Dumnezeu,
nici prin Lege, nici prin Evanghelie. Cu toate acestea, ei credeau,
probabil, că experimentaseră adevărata putere a celor două, chiar dacă
inimile lor nu fuseseră niciodată convinse în mod spiritual de
necredință (deși mintea lor a fost iluminată ca să înțeleagă câteva
lucruri), nici nu fuseseră convinși de pericolul păcatelor spirituale și
ascunse, de căderea lor totală prin natură sau de ignoranța lor cu
privire la Mântuitor și la Sângele Său. Astfel de oameni superficiali
care spun că sunt creștini, ar trebui să se teamă ca nu cumva, atunci
când vor veni încercările, cu toată mărturisirea lor de credință și cu
presupusa lor credință în Mântuitorul, să se alăture în acel strigăt
blasfemator al iudeilor: „Nu vrem ca omul acesta să împărățească peste
noi” sau „Cum poate omul acesta să ne dea Trupul Lui să-l mâncăm?”.
Am
ajuns să văd din ce în ce mai clar fățărnicia omului; să văd cum firea
poate să arate ca Harul: în loc să își găsească plăcerea în calea lumii
ca mai înainte, se delectează într-un mod religios. Acum, lor le place
să asculte predici, să cânte imnuri și în special să fie plini de
entuziasm. Dar ei niciodată nu se întreabă dacă sunt cu adevărat
înrădăcinați în Hristos, dacă temelia lor este Hristos, ci par doar să
se întărească, să se îmbărbăteze și să se zidească unul pe altul în
credință, imaginându-și că ei cresc astfel în Har. Însă este evident că
mentalitatea lor este lumească. Ei nu au nici putere, nici autoritate
asupra duhului acestei lumi și nici nu păstrează acea distanță de lume,
pe care probabil au căutat odinioară să o aibă. Cu toate acestea, ei par
să aibă aceeași credință, dragoste și râvnă ca mai înainte.
Am
urmărit acest sine și acest duh firesc răspândindu-se și crescând sub
această lucrare ce părea glorioasă și care era în desfășurare, iar cei
ce se numeau creștini erau gata să se mulțumească cu o pace falsă –
trecând cu vederea păcatele lor, fără să fie aduși cu adevărat, zilnic,
prin Duhul Sfânt, la o conștientizare profundă a stării lor înaintea
Crucii lui Hristos, să se vadă astfel acolo pedepsiți, iertați și
ispășiți prin sângele Său. Lumina și cunoașterea superficială nu pot
pătrunde niciodată această descoperire spirituală a păcatelor noastre
puse asupra lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru. Nici nu poate hrăni
sufletul, luând viață și mângâiere din suferințele și moartea Lui.
Vedeam că la așa de mulți creștini le lipsea această descoperire și se
odihneau pe baza a ceea ce primiseră de la Domnul, fără să se sprijine
pe credința în Hristos și pe ceea ce El a făcut și a suferit pentru noi.