Biblia ca literatura - Ed. a II-a

Biblia ca literatura - Ed. a II-a

Biblia ca literatura - Ed. a II-a

  • Editura:Kerigma
  • Cod produs:KER139
  • Autor: Gordon D. Fee
  • Numar Pagini: 252
  • Format: 14.5 x 20.5 cm
  • Limba: Romana
  • Data publicării: November 2, 2017
  • Disponibilitate:În Stoc
  • 35,00 Lei


Prapastia culturala dintre lumea noastra si cea in care au fost scrise initial cartile Bibliei creeaza adesea dificultati in intelegerea Cuvintului lui Dumnezeu pentru noi azi, "acum si aici". Deoarece Biblia este Cuvintul lui Dumnezeu exprimat in cuvinte omenesti, in anumite momente ale istoriei, vom fi incurajati sa stim ca Dumnezeu rosteste acelasi Cuvint, neschimbat, si secole mai tirziu, in situatiile cu care ne confruntam noi. Dar, ca sa auzim bine acest Cuvint al lui Dumnezeu, avem nevoie de o mina de ajutor pentru a intelege cuvintele respective in contextul lor initial, precum si modul in care diferitele forme de revelatie biblica traverseaza secolele si ne vorbesc noua astazi.
Cartea de fata a fost scrisa din dorinta de a-i ajuta pe oamenii lui Dumnezeu sa inteleaga mai bine Scriptura si astfel sa-si traiasca viata intr-o masura mai mare conform revelatiei ei. Ea isi propune sa discute cele citeva genuri (forme) literare pe care le imbraca Cuvintul lui Dumnezeu in paginile Bibliei si sa ofere linii calauzitoare practice pentru o interpretare mai corecta a lor. Intentia cartii nu este sa descurajeze citirea devotionala a Bibliei, ci sa incurajeze tratarea textului biblic cu maxima seriozitate. Autorii ei ne incurajeaza "sa iubim Cuvintul Sau cu intreaga noastra fiinta, adica atit cu mintea, cit si cu inima noastra, asa cum trebuie sa-L iubim si pe Dumnezeu".


Douglas Stuart este profesor de Vechiul Testament la Seminarul Gordon-Conwell din Boston, Statele Unite.


Gordon D. Fee este profesor de Noul Testament la Regent College, din Vancouver, Canada.


Cuprins


Prefata la editia in limba romana
Prefata la editia in limba engleza
1. Introducere: Necesitatea interpretarii
2. Instrumental de baza -- o traducere buna
3. Epistolele -- sa invatam sa gindim contextual
4. Epistolele -- intrebarile hermeneutice
5. Naratiunile Vechiului Testament -- modul cored de folosire
6. Faptele Apostolilor -- problema precedentului istoric
7. Evangheliile -- o singura povestire, mai multe dimensiuni
8. Pildele -- intelegi ideea?
9. Legea -- stipulatiile legamintului pentru Israel
10. Profetii -- aplicarea legamintului in Israel
11. Psalmii -- rugaciunile lui Israel si ale noastre
12. Intelepciunea -- atunci si acum
13. Apocalipsa -- imagini ale judecatii si sperantei


Apendice
Indice de nume proprii
Indice de referinte biblice


Prefata la editia in in limba romana


Cartea de fata a fost scrisa din dorinta de a-i ajuta pe oamenii lui Dumnezeu sa inteleaga mai bine Scriptura si astfel sa-si traiasca viata intr-o masura mai mare conform revelatiei ei. De aceea, faptul ca ea este acum la dispozitia cititorilor intr-o editie in limba romana constituie o bucurie deosebita. Speram sa fie la fel de folositoare cititorilor romani, cum s-a dovedit a fi pentru multi credinciosi din intreaga lume.
Scrierea acestei carti a fost motivata de constiinta faptului ca, adesea, cei care au o dragoste mare pentru Biblie nu o citesc sau studiaza in modul cel mai adecvat. Pentru majoritatea oamenilor, acest lucru este consecinta faptului ca nu iau suficient de mult in serios caracterul ei dual, simultan divin si uman. Fiind Cuvintul lui Dumnezeu, ei o citesc ca si cum ar fi cazut din ceruri in miinile lor. De aceea, exista tendinta de a o citi devotional, pentru a auzi un cuvint direct de la Dumnezeu pentru ziua respectiva, lipsind insa adesea o intelegere adecvata a contextului sau a situatiilor in care cuvintele respective au fost date initial autorilor inspirati.
Prin cartea noastra nu incercam sa descurajam o asemenea citire devotionala a Scripturii; incercam insa sa incurajam oamenii lui Dumnezeu sa citeasca Biblia in asa fel incit s-o inteleaga si astfel sa pretuiasca mai mult ceea ce Dumnezeu vrea sa stim despre El, despre Evanghelie si despre modul in care trebuie sa traim cu credincios ie inaintea Lui. Pentru a reusi, trebuie sa tratam textul biblic cu toata seriozitatea. Trebuie sa iubim Cuvintul Sau cu intreaga noastra fiinta, adica atit cu mintea, cit si cu inima noastra, asa cum trebuie sa-L iubim si pe Dumnezeu.
Din fericire, asa cum vom explica in primul capitol, deoarece Biblia este Cuvintul lui Dumnezeu exprimat in cuvinte omenesti, in anumite momente ale istoriei, vom fi incurajati sa stim ca Dumnezeu rosteste acelasi Cuvint, neschimbat, si secole mai tirziu, ca si in situatiile in care ne aflam noi. Dar, ca sa auzim bine acest Cuvint al lui Dumnezeu, avem nevoie de o mina de ajutor pentru a intelege cuvintele respective in contextul lor initial, precum si modul in care diferitele forme de revelatie biblica traverseaza secolele si ne vorbesc noua astazi.
Deoarece cartea noastra intentioneaza sa-i ajute pe oameni intr-un mod foarte practic, sa poata citi, studia si intelege mai bine Scriptura, am dedicat majoritatea paginilor ei tocmai acestor preocupari practice. Trebuie sa mai spunem insa citeva cuvinte introductive in legatura cu doua lucruri care ne preocupa in mod deosebit.
Mai intii, citiva frati ne-au sugerat ca nu am acordat suficient loc rolului Duhului Sfant in a-i ajuta pe oameni sa inteleaga si sa asculte Cuvintul. Cred ca acest lucru s-a intimplat deoarece am presupus ca oamenii se vor ruga si vor cere calauzirea Duhului de fiecare data cind vor citi sau studia. Ceea ce ne ingrijoreaza, totodata, este ca multi oameni folosesc Duhul Sfant ca o scuza pentru a nu citi sau studia cu atentie. Ei presupun ca, deoarece L-au rugat pe Duhul Sfant sa-i calauzeasca, orice le vine in minte in legatura cu textul biblic trebuie sa fie de la Duhul Sfant. O asemenea mentalitate poate ascunde multe pericole. Nu negam faptul ca Duhul Sfant poate sari peste un studiu atent si peste principiile hermeneutice corecte si poate sa conduca pe cineva la o intelegere directa a textului. Sintem insa constienti si ca mare parte din ceea ce este atribuit calauzirii este, de cele mai multe ori, produsul mintii cititorului si nu vine de la Duhul Sfant.
De aceea, singura cale sigura de a ajunge la ceea ce Duhul intentioneaza sa ne spuna prin Cuvint este sa-I cerem sa ne ajute sa intelegem ce anume a vrut El sa spuna atunci cind i-a inspirat initial pe autori. Pentru ca, in ultima instanta, ceea ce spune Duhul astazi Bisericii este ceea ce le-a spus mai intii lui Israel si Bisericii, cu multi ani in urma. De aceea, in interpretare, noi nu ignoram lucrarea Duhului Sfant; dimpotriva, credem ca trebuie sa ne bizuim pe Duhul Sfant, daca vrem sa intelegem cu adevarat ceea ce a spus El la inceput prin oamenii care au scris Scriptura. Drept pentru care, indemnul nostru este dublu: sa ne rugam si sa studiem!
Cea de-a doua preocupare este mai dificil de exprimat, deoarece implica un gen de tensiune nerezolvabila. Ea are de-a face cu relatia dintre interpretul individual si comunitatea credinciosilor, in procesul hermeneutic. Pe de o parte, cartea este scrisa pentru a-i ajuta pe credinciosi sa devina, fiecare in parte, mai buni implinitori ai textului biblic. De aceea, indemnam pe oricine citeste cartea sa ia in serios faptul ca poate sa invete sa citeasca si sa studieze individual Scriptura. Pe de alta parte, credem de asemenea ca, in ultima instanta, orice asemenea activitate -- in special acel tip de hermeneutica si exegeza care ne indreapta spre ceea ce este normativ pentru poporul lui Dumnezeu in toate locurile si in toate timpurile -- trebuie facuta in contextul comunitatii credinciosilor.
Prin urmare, desi incurajam pe fiecare credicios sa citeasca si sa interpreteze Scriptura pentru sine, indemnam de asemenea pe fiecare credncios sa supuna modul in care intelege el Scriptura judecatii comunitatii credinciosilor, pentru confirmare, corectare sau stimulare. Astfel, vom reusi nu numai sa ajungem impreuna la o hermeneutica mai larg acceptata, dar ne vom si pazi de izolarea si ratacirea carora le putem cadea prada considerind ca intelegerea corecta a Cuvintului lui Dumnezeu ar fi problema noastra personala. II incurajam deci pe cititor sa faca ambele lucruri: sa devina un mai bun interpret pe cont propriu si sa devina un interpret in contextul altor interpreti, asa incit, cu totii impreuna, sa-L auzim si sa-L ascultam pe Tatal nostru ceresc care, in bunavointa Sa, ne-a dat Cuvintul Sau.


-- Gordon D.Fee
Regent College
iunie 1991


Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
    Rău           Bun
Captcha

Mai multe cărți de la același autor

Pavel, Duhul si poporul lui Dumnezeu